ALFALFA

Cara atasi Kentut Vagina

3:35 PM

Kebanyakkan wanita yang telah berkahwin dan mempunyai anak, pasti pernah mengalami masalah kentut vagina, dan jangan pandang remeh tentang masalah kentut vagina ini.

Jun nak share pada kaum wanita yang mengalami masalah kentut vagina bagaimana kentut vagina boleh terjadi dan kaedah rawatannya. Pasti malu terutama apabila suami berada berdekatan dengan kita kan. Jangan risau setiap masalah pasti ada penyelesaiannya..



Bagaimana Kentut Vagina terjadi ?

Mengikut kaedah saintifik, vagina adalah tiub yang berotot dan berdinding membran sepanjang 7 hingga 9 cm yang menghubungkan pangkal rahim ke bukaan faraj. Bukaan faraj ini dikawal oleh beberapa otot kemut sama seperti otot yang mengelilingi bukaan dubur dan salur kencing. Dalam keadaan biasa, tiub ini berada dalam keadaan tertutup, dindingnya kempis menyentuh antara satu sama lain dan tidak mengeluarkan sebarang angin. Ini adalah kerana bakteria yang berada di sel-sel lapisan dalam vagina hanya bertindak balas mengeluarkan asid laktik untuk menjadikan faraj berasid, lembab dan membantu mengelakkan jangkitan kuman pada permukaannya. 

Keadaan ini berbeza dengan situasi yang berlaku pada usus besar yang mana bakteria dalam usus besar bertindakbalas mengeluarkan gas yang dikenali sebagai kentut. Maka dalam keadaan normal, vagina sepatutnya tidak mengeluarkan sebarang angin melainkan sekiranya seseorang wanita itu mengalami masalah fistula (lubang penyambung) antara rektum (usus besar) dengan vagina akibat pembedahan antara usus dan faraj. Keadaan ini menyebabkan angin dari usus besar masuk ke dalam faraj.

Kebanyakan wanita sebenarnya mengalami masalah keluar masuk angin di antara kelopak besar labia (labia majora), angin ini berkumpul di celah ruang yang terbentuk antara kelopak dan faraj.  Fenomena ini sering disalah anggap sebagai angin yang keluar dari bukaan faraj.  Lebih memburukkan keadaan apabila wanita berkenaan mengangkat hadas iaitu membasuh bahagian kemaluan mereka.  Air yang terperangkap di celah kelopak-kelopak besar labia, menyebabkan pergerakan angin keluar masuk melalui kelopak-kelopak labia ini lebih ketara dirasai semasa pergerakan solat, yang akhirnya turut mengeluarkan bunyi dan rasa keluar angin seperti kentut.  Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.

Namun begitu, keluar masuk angin di vagina berkemungkinan berlaku kepada wanita yang mengalami kelemahan pada otot-otot kemut seperti wanita yang telah melahirkan ramai anak, mengalami masalah jatuh peranakan dan juga tidak dapat mengawal kencing (kencing dedas) Bagi memastikan bahawa angin yang keluar masuk itu bukan dari vagina, wanita disarankan berdehem selepas membuang air sebagaimana dianjurkan Rasulullah bagi orang yang mengalami masalah kencing dedas, mengelap kering bahagian sulit selepas berhadas kecil, atau melakukan ujian dengan meletakkan tisu di antara kelopak ini (bukan menyumbat faraj). Sekiranya angin sudah tidak kedengaran lagi, maka sahlah ia berasal dari masalah ini, jika dia terus menerus berlaku, maka wanita perlu mengakui besar kemungkinan angin itu berasal dari faraj. Wanita berkenaan disarankan untuk mempraktikkan senanam kemut untuk menguatkan semula otot-otot kemut bagi menutup kemas bukaan faraj.

Hukum dan implikasinya

Hukum wanita yang mengeluarkan angin / kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wuduknya berdasarkan dalil berikut,

عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً

‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi s.a.w yang berkata, “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.
Hadis direkodkan oleh Muslim dan Bukhari.

Berdasarkan hadis di atas, secara jelas Rasulullah memberitahu bahawa keluar angin boleh membatalkan solat.

Bagaimana mengatasi Masalah Kentut Vagina?
  1. Mengamalkan senaman Kegel. Ia juga dikenali sebagai senaman kemut untuk memperkuatkan otot di sekitar alat sulit.
  2. Sentiasa memastikan alat sulit bersih. Cuci dan bersihkan alat sulit dengan baik dan pastikan ianya tidak selalu lembab. Amalkan juga pemakaian pantyliner. Menjaga kebersihan alat sulit akan dapat membantu mengelakkan jangkitan mikroorganisma.
  3. Memakai seluar dalam yang tidak terlalu longgar dan masih mampu membenarkan udara keluar masuk.
  4. Gunakan pencuci alat sulit wanita yang sesuai. Disarankan untuk menggunakan air rebusan daun sireh kerana khasiat sireh yang turun temurun terbukti mengatasi masalah kentut vagina.
  5. Tempoh 100 hari selepas bersalin adalah tempoh yang sebaiknya suami isteri melakukan hubungan intim selepas habis berpantang. Suami dan isteri perlu sepakat. Tempoh ini akan membantu mengatasi masalah faraj longgar.
 Supplemen untuk Masalah Faraj Longgar / Mengetatkan faraj

Jika anda tercari-cari supplemen yang selamat dan semulajadi untuk diamalkan sebagai cara untuk mengatasi masalah faraj longgar, anda sangat di sarankan untuk mengambil produk Shaklee iaitu :

Cara atasi Kentut Vagina


Alfalfa : Raja tumbuhan dan bertindak sebagai kacip fatimah (perapat). Ia adalah sejenis herba yang dapat membantu mengetatkan faraj, menghilangkan masalah keputihan, bertindak sebagai anti-bau pada alat sulit dan membantu menghangatkan hubungan suami isteri. Sebagai wanita yang ingin menjaga dalaman anda, anda WAJIB mempunyai alfalfa. 

GLA : GLA Shaklee ini adalah sangat terbaik untuk wanita kerana ia membantu menstabilkan hormon, melawaskan pengeluaran darah nifas, pelincir penggalak semasa hubungan intim dan juga membantu mendapatkan kulit yang cantik.

Jika anda ada sebarang pertanyaan atau Order  boleh hubungi saya melalui :


. Facebook : Junaidah Marni ( Sila add friend dahulu ya )
. Sms / call/ whatsapp:  016-2202565 
. Pages Facebook : SIHATNutrisiShoppe



You Might Also Like

0 comments

LIKE US ON FACEBOOK